The series Ground Zero abounds in a variety of shapes, ranging from crystalline, geometrical elements to cactus-like, bubbly and spongy formations in playful and pervasive co-relations. We can interpret them as the horn of plenty of a microscopically analyzed universe. In some works from this series, Vrankić created the illusion of space stretching into the depths by apostrophizing the ground plan with labyrinth-like ornaments in which "the forms tend to join their curves, to connect, to mix ... from logical regularity, consensus and links, they transform into the continuity of a wave in which relationships among the parts can no longer be discerned, where the beginning and the end are carefully concealed.
La série Ground Zero regorge de formes diverses : des cristaux et des éléments géométriques aux formations cactiformes, bulleuses ou spongiformes, s’interpénétrant dans un rapport enjoué. En quelque sorte, on peut y voir une corne d’abondance issue de l’examen microscopique de l’univers du tableau. Dans certaines œuvres de ce cette série, l’illusion de profondeur de l’espace est créée en accentuant le plan horizontal du sol grâce aux ornements ressemblant à un labyrinthe, où les formes « tendent à épouser leurs courbes respectives, à se rejoindre, à se mêler. De la régularité logique des correspondances et des contacts, elles passent à cette continuité onduleuse, où le rapport des parties cesse d’être discernable, où le commencement et la fin sont soigneusement cachés.